Fysieke winkels zijn zwaar getroffen. Ze moesten noodgedwongen sluiten. Geen inkomsten meer, maar wel huur die ze op moeten hoesten. Heb je een online webshop? Dan heb je wat meer geluk. Want nu mensen thuis zitten, bestellen ze massaal online. Iedereen weet hoe ze de websites van Bol, Coolblue en H&M moeten vinden. Maar weten ze ook hoe ze bij jouw website terecht kunnen komen?
Zorg dat je – vooral nu – vindbaar bent
Het maakt niet zozeer uit wat je nu verkoopt. Het is belangrijk dat je vindbaar bent. We spreken al van ‘vindbaar zijn’ als je binnen de eerste 100 zoekresultaten van een specifiek zoekwoord wordt weergegeven. Maar niemand gaat door naar de zesde pagina van de zoekresultaten. De top 10 zoekresultaten zijn dus echt belangrijk. Je kan je SEO uitbesteden, maar dat is geen must. Je kan namelijk ook zelf aan de slag met optimaliseren.
Nu je – waarschijnlijk – wat meer tijd over hebt, kan je jouw SEO teksten onder de loep nemen. In dit artikel wordt uitgelegd waarom lange teksten niet altijd beter zijn en leer je ook gelijk hoe je de juiste lengte van je nieuwe teksten kan bepalen. Vergeet ook de H1 van je pagina niet. Dit is de belangrijkste titel van je pagina. En met tussenkoppen (H2’s en H3’s) geef je structuur en overzicht aan je tekst. Zo kan je zelf al aan de slag met het optimaliseren van je website.
Een goede eerste indruk achterlaten
Geoptimaliseerde teksten alleen zijn niet genoeg om ineens boven je concurrenten uit te stijgen. Een goede eerste indruk is allesbepalend. Met die eerste indruk bedoelen we de meta title en description. Het is belangrijk dat je hier je belangrijkste zoekwoord in vermeld. Maar daarnaast moeten de titel en omschrijving ook uitnodigen om de pagina te bezoeken. Waarom moeten ze bij jou zijn en niet bij je concurrent?!
Als je zoekt op ‘iPhone kopen’, zijn dit de eerste drie zoekresultaten. Apple scoort op basis van autoriteit. Maar betreft de meta titles (de titel van de pagina) en descriptions (de omschrijving van de pagina) doet Coolblue het een stuk beter. Het nodigt uit en noemt direct de belangrijkste USP, namelijk snelle levering.
Finishing touches
Naast de meta title en description, H1 en H2 en de lengte van je teksten kun je ook nog aan de slag met de quick fixes. Hebben jouw afbeeldingen bijvoorbeeld al een ALT tekst? Google kan namelijk geen afbeeldingen ‘lezen’. Door de afbeelding een ALT tekst te geven, geef je aan Google aan waar de afbeelding over gaat. En wat dacht je van interne links? Link naar andere producten of productcategorieën, naar reviews of de contactpagina. Handig voor je bezoekers en voor Google.