Werken op afstand, ofwel ‘remote-work’ wordt door steeds meer werkgevers mogelijk gemaakt voor hun werknemers. En omdat het onderwerp steeds populairder wordt, worden de misvattingen erover ook steeds erger. Zo zijn er mensen die het nut er niet van inzien, of mensen die denken dat het simpelweg niet mogelijk is. Om de misvattingen over remote werken weg te nemen, nemen we enkele veel voorkomende misvattingen met je door en laten we zien dat deze nergens voor nodig zijn.
Je bent altijd aan het werk
Sommige werkgevers of werknemers denken dat wanneer je remote werkt, je altijd stand-by moet staan voor collega’s, klanten en je baas. Maar dit is verre van waar. Wanneer je remote werkt, moet je natuurlijk ook bepaalde tijden aanhouden dat je beschikbaar bent. Hierbij is het belangrijk dat je dit goed communiceert naar je relaties. Zo weten ze wanneer je bereikbaar bent, en voorkom je dat je te lange dagen gaat werken.
Communicatie is moeilijk met remote-werkers
Sommige mensen denken dat het moeilijk is om te communiceren met remote-werkers. Ze wonen in een ander land, waar mogelijk zelfs de tijdzone anders is. En ze zijn nooit op kantoor aanwezig. Echter is een slechte communicatie helemaal nergens voor nodig. Met de tools die vandaag de dag aanwezig zijn, kun je prima in contact blijven met mensen die op afstand werken. Denk aan communicatie-tools zoals Skype, waar je videogesprekken goed voeren. Deze tools maken het makkelijk om vlekkeloos te communiceren met wie je maar wilt.
Remote werkers werken niet hard
De misvatting bestaat dat remote werkers alleen aan het strand liggen, en zo nu en dan hun laptop openklappen om een paar uurtjes te werken. Echter is dit verre van waar. Remote-werkers maken vaak net zo lange dagen als de mensen op kantoor. En vaak zijn ze zelfs productiever, omdat ze weten hoe ze het meeste uit hun tijd kunnen halen.